Spis treści Poprzednia strona: Pierwszy program Następna strona: Zmienne
Stałe to wartości (np. liczby i teksty), które zostają nazwane (tzn. otrzymują swój identyfikator) i dzięki temu można ich używać w wielu różnych miejscach programu, a zmieniać je jest łatwiej, bo robi się to tylko w jednym miejscu (w definicji stałej).
Stałe można umieszczać w metodach (jako polecenia [statements]) albo w klasach (jako członków klasy [members], czyli na tym samym poziomie, co metody, np.: metoda Main od której rozpoczyna się wykonywanie programu).
Definicja stałej składa się ze słówka kluczowego const, nazwy typu (int dla liczb całkowitych, a string dla łańcuchów znakowych), nazwy stałej, znaku równości, wartości stałej i średnika.
const int LICZBA = 78; const string JAKIŚ_TEKST = "A kuku!!!";
Czasem spotyka się konwencję pisania nazw stałych wyłącznie WIELKIMI LITERAMI a odstępy zastępuje się podkreśleniem. Inną konwencją jest rozpoczynanie każdego słowa dużą literą, na przykład tak:
const int PozycjaPoziomaLewegoGórnegoRoguOkna = 35;
Jeśli stała jest członkiem klasy, to przed słówkiem const może wystąpić tzw. modyfikator dostępu. Tutaj go nie ma, a to oznacza że domyślnie jest private. Wrócimy do tego zagadnienia w rozdziale o programowaniu obiektowym. Na razie nie tworzymy obiektów jawnie.
Przykładowa aplikacja
Wiedzę zdobytą o stałych zastosujemy w naszej aplikacji. Mamy więcej pisania, co poprzednio ale zysk polega na tym, że aby przesunąć rysunek w inne miejsce ekranu wystarczy zmienić linie 6 i 7.
using System; namespace ConsoleSudoku { class Program { const int PozycjaX = 35; const int PozycjaY = 6; static void Main(string[] args) { Console.SetCursorPosition(PozycjaX, PozycjaY ); Console.Write("┌───┬───┬───┐"); Console.SetCursorPosition(PozycjaX, PozycjaY + 1); Console.Write("│ │ │ │"); Console.SetCursorPosition(PozycjaX, PozycjaY + 2); Console.Write("│ │ │ │"); Console.SetCursorPosition(PozycjaX, PozycjaY + 3); Console.Write("│ │ │ │"); Console.SetCursorPosition(PozycjaX, PozycjaY + 4); Console.Write("├───┼───┼───┤"); Console.SetCursorPosition(PozycjaX, PozycjaY + 5); Console.Write("│ │ │ │"); Console.SetCursorPosition(PozycjaX, PozycjaY + 6); Console.Write("│ │ │ │"); Console.SetCursorPosition(PozycjaX, PozycjaY + 7); Console.Write("│ │ │ │"); Console.SetCursorPosition(PozycjaX, PozycjaY + 8); Console.Write("├───┼───┼───┤"); Console.SetCursorPosition(PozycjaX, PozycjaY + 9); Console.Write("│ │ │ │"); Console.SetCursorPosition(PozycjaX, PozycjaY +10); Console.Write("│ │ │ │"); Console.SetCursorPosition(PozycjaX, PozycjaY +11); Console.Write("│ │ │ │"); Console.SetCursorPosition(PozycjaX, PozycjaY +12); Console.Write("└───┴───┴───┘"); Console.ReadKey(true); } } }
Spis treści Poprzednia strona: Pierwszy program Następna strona: Zmienne