Stałe

Spis treści Poprzednia strona: Pierwszy program Następna strona: Zmienne

Stałe to wartości (np. liczby i teksty), które zostają nazwane (tzn. otrzymują swój identyfikator) i dzięki temu można ich używać w wielu różnych miejscach programu, a zmieniać je jest łatwiej, bo robi się to tylko w jednym miejscu (w definicji stałej).

Stałe można umieszczać w metodach (jako polecenia [statements]) albo w klasach (jako członków klasy [members], czyli na tym samym poziomie, co metody, np.: metoda Main od której rozpoczyna się wykonywanie programu).

Definicja stałej składa się ze słówka kluczowego const, nazwy typu (int dla liczb całkowitych, a string dla łańcuchów znakowych), nazwy stałej, znaku równości, wartości stałej i średnika.

const int LICZBA = 78;
const string JAKIŚ_TEKST = "A kuku!!!";

Czasem spotyka się konwencję pisania nazw stałych wyłącznie WIELKIMI LITERAMI a odstępy zastępuje się podkreśleniem. Inną konwencją jest rozpoczynanie każdego słowa dużą literą, na przykład tak:

const int PozycjaPoziomaLewegoGórnegoRoguOkna = 35;

Jeśli stała jest członkiem klasy, to przed słówkiem const może wystąpić tzw. modyfikator dostępu. Tutaj go nie ma, a to oznacza że domyślnie jest private. Wrócimy do tego zagadnienia w rozdziale o programowaniu obiektowym. Na razie nie tworzymy obiektów jawnie.

Przykładowa aplikacja

Wiedzę zdobytą o stałych zastosujemy w naszej aplikacji. Mamy więcej pisania, co poprzednio ale zysk polega na tym, że aby przesunąć rysunek w inne miejsce ekranu wystarczy zmienić linie 6 i 7.

using System;
namespace ConsoleSudoku
{
    class Program
    {
        const int PozycjaX = 35;
        const int PozycjaY = 6;

        static void Main(string[] args)
        {
            Console.SetCursorPosition(PozycjaX, PozycjaY    ); Console.Write("┌───┬───┬───┐");
            Console.SetCursorPosition(PozycjaX, PozycjaY + 1); Console.Write("│   │   │   │");
            Console.SetCursorPosition(PozycjaX, PozycjaY + 2); Console.Write("│   │   │   │");
            Console.SetCursorPosition(PozycjaX, PozycjaY + 3); Console.Write("│   │   │   │");
            Console.SetCursorPosition(PozycjaX, PozycjaY + 4); Console.Write("├───┼───┼───┤");
            Console.SetCursorPosition(PozycjaX, PozycjaY + 5); Console.Write("│   │   │   │");
            Console.SetCursorPosition(PozycjaX, PozycjaY + 6); Console.Write("│   │   │   │");
            Console.SetCursorPosition(PozycjaX, PozycjaY + 7); Console.Write("│   │   │   │");
            Console.SetCursorPosition(PozycjaX, PozycjaY + 8); Console.Write("├───┼───┼───┤");
            Console.SetCursorPosition(PozycjaX, PozycjaY + 9); Console.Write("│   │   │   │");
            Console.SetCursorPosition(PozycjaX, PozycjaY +10); Console.Write("│   │   │   │");
            Console.SetCursorPosition(PozycjaX, PozycjaY +11); Console.Write("│   │   │   │");
            Console.SetCursorPosition(PozycjaX, PozycjaY +12); Console.Write("└───┴───┴───┘");
            Console.ReadKey(true);
        }
    }
}

Spis treści Poprzednia strona: Pierwszy program Następna strona: Zmienne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *