Podstawy wyłożone klasycznie

Spis treści Poprzednia strona: Podstawy Następna strona: Pierwszy program

Tak się klasycznie uczy ludzi programowania od podstaw. Tak ja się uczyłem jakieś 15 lat temu. Ten dział składa się z poszczególnych rozdziałów, z czego każdy skupiony jest wokół jednego z elementów tworzenia oprogramowania w ogóle, ale na przykładzie języka C#.

Dlaczego C#? Pisałem kod w kilkunastu różnych językach, a spodobał mi się ten, czyli coś musi w nim być takiego, że się nadaje bardziej. Takie jest moje zdanie i bardzo proszę z tym nie dyskutować, bo to kwestia gustu. Jeśli interesujesz się innym językiem ogólnego przeznaczenia, np. językiem Java, to wiedz, że wiele pojęć w tym dziale odnosi się także do innych języków programowania. Zawsze powtarzałem, że na najbardziej podstawowym poziomie programowanie odbywa się w głowie, a język programowania jest tylko środkiem wyrazu dla myśli. Najważniejsze jest zrozumienie. Co to znaczy rozumieć? Według mnie można powiedzieć, że coś rozumiemy jeśli jesteśmy zdolni wytłumaczyć to komuś innemu. Jest to też jedna z przyczyn powstania tego kursu.

Struktura każdego rozdziału jest następująca:

  1. Przedstawienie problemów, których rozwiązanie uzyskamy wykorzystując wiedzę zdobytą w tym rozdziale.
  2. Potrzebna teoria, czasami także w kontekście historycznym i z wieloma dygresjami.
  3. Krótkie przykłady standardowych sposobów rozwiązywania częstych problemów.
  4. Zadania samodzielne, które należy rozwiązać aby przywyknąć do poznanych nowych treści.
  5. Rozwijanie przykładowej aplikacji tworzonej po kawałku przez cały dział.

Całość tworzy jeden zwarty wywód i jest przeznaczona do czytania po kolei. Zadania mogą wykorzystywać wiedzę z poprzednich rozdziałów. Przykłady nie przekraczają granic rozdziałów z wyjątkiem jednego. Jeden przykład przewija się przez cały dział i na koniec każdego rozdziału zastanawiamy się jak można wiedzę zdobytą w tym rozdziale wykorzystać w praktyce zmieniając lub rozszerzając funkcjonalność tego właśnie wspólnego przykładu. Przykład jest jednocześnie dość prosty i wystarczająco skomplikowany: rozwiązywanie Sudoku. Jeśli nie wiesz co to jest Sudoku, zobacz tutaj.

Dalej zakładam, że posiadasz wiedzę o systemie operacyjnym Windows, tzn.:

  • wiesz co to jest plik i czym się różni od dokumentu
  • wiesz co to jest program i jak go uruchomić
  • wiesz które pliki są programami i dlaczego
  • wiesz co to jest folder, czym się różni od katalogu i co może zawierać
  • wiesz, że pulpit jest folderem i że każdy użytkownik ma swój i gdzie
  • wiesz co to są dane i jakie są ich rodzaje
  • wiesz jak rozpoznać które pliki zawierają jakie dane
  • potrafisz odnaleźć plik na dysku, przenieść go albo zrobić jego kopię
  • potrafisz manipulować otwartymi oknami aplikacji
  • potrafisz korzystać z więcej niż jednego przycisku myszy i z opcji menu okien
  • potrafisz surfować, czyli przeglądać Internet przy pomocy przeglądarki, ściągać [download] i wysyłać [upload] pliki
  • potrafisz szukać w internecie (a najwięcej się znajdzie szukając po angielsku) przy pomocy jedynej słusznej wyszukiwarki, której nazwę dobrze znasz
  • wiesz i rozumiesz co to jest analogia i dedukcja i potrafisz je stosować w życiu
  • no to zaczynamy…

Spis treści Poprzednia strona: Podstawy Następna strona: Pierwszy program

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *